• يکشنبه ١٣ اسفند ١٤٠٢-١٤:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٢٤
با قید یک فوریت در صحن شورا، تصویب شد 8-219

حفاظت از درختان کهنسال ارزشمند شهر تهران

یک فوریت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران، در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان برگزاری دویست و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
بر اساس این گزارش مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در تشریح موارد مطرح شده در این فوریت اظهار کرد: کاشت یک میلیارد درخت طی چند سال گذشته و در اقصی نقاط پایتخت و برخی نواحی حاشیه استان تهران یکی از ارزشمند ترین اقداماتی بود که ما در حوزه محیط زیست شاهد بودیم.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که ما در خصوص آن دغدغه مندیم موضوع درختان ارزشمند شهر تهران است؛ طبق مکاتبه ای که شورا با سازمان بوستان ها داشت درخواست کرد تا اطلاعات درختان با بن 200 سانتی متر به بالا را استخراج کنند که مجموع آنها بیش از 2000 اصله در معابر و بوستانهای شهر تهران است
پیرهادی دلایل اصلی فوریت این طرح را شناسایی، نگهداری و ثبت گونه های مختلف این اشجار ارزشمند و دیر زیست تهران برشمرد و گفت: شهرداری تهران در این فوریت مکلف شده تا حداکثر ظرف مدت 2 ماه نسبت به شناسایی، تهیه شناسنامه درختان کهنسال، ایجاد بانک اطلاعاتی و با شرایط مکانی با احتساب طول و عرض جغرافیایی، نوع درخت، تخمین سن اشجار، محیط بن، عوامل خطر ساز، وضعیت زیستی و سایر اطلاعات توصیفی در سامانه نهال بارگذاری کند.
وی ادامه داد: درج اطلاعات شناسایی شده نیز باید بر سامانه تهران من و سایر سامانه های اطلاعات مکانی شهرداری تهران قابل دسترس باشد.
این عضو شورا موظف شدن شهرداری تهران جهت تنظیم ضوابط و دستور العمل اجرایی نحوه حفاظت و احیای این درختان ارزشمند را دومین تکلیف این فوریت اعلام کرد و در خصوص تعیین حریم ها و محدوده درختان به منظور پیشگیری از وقوع مخاطرات و مداخلات عمرانی و شهرسازی، تعیین الزامات مورد نیاز جهت طرح ها و پروژه های عمرانی در حریم آثار طبیعی شهری توضیحاتی را بیان کرد که مورد اشاره واقع شد.
گفتنی است پس از توضیحات ابعاد این فوریت از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اعضا با اکثریت آرای موافق به آن رای مثبت دادند.
پیرهادی در ادامه اظهار داشت که شهرداری تهران در این لایحه نیز موظف شده تا ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب طرح با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به مراحل ثبت درختان ارزشمند و دیر زیست شهر تهران اقدام کند. 
 وی یادآور شد: در بند چهارم این لایحه نیزشهرداری تهران مکلف شده تا نسبت به فرهنگسازی و ارتقاء آگاهی شهروندان در جهت نگهداری درختان با نصب و استقرار شناسنامه توصیفی بهمراه کیوآر کد  و انجام آموزش به طیف های مختلف جامعه اقدامات لازم در این خصوص را صورت دهد.

کد خبر: 8-219

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: